dinsdag 8 december 2015

De verloren zoon - één stap


 De verloren zoon


Bijbelgedeelte: Lucas 15:11-32

Hij vertrok meteen en ging op weg naar zijn vader. Zijn vader zag hem in de verte al aankomen. Hij kreeg medelijden en rende op zijn zoon af, viel hem om de hals en kuste hem. (Lucas 15:20)

Hij viel hem om de hals
De gelijkenis die bekend staat als die van de verloren zoon moet eigenlijk heten: gelijkenis van de Barmhartige Vader. De zoon is weggegaan. Op zoek naar een beter leven, zonder zijn vader. Maar hij vond het niet. Het werd alleen maar slechter. Intussen was zijn vader hem niet vergeten. Hij stond op de uitkijk. Want hij is een vader. Vaders (en moeders) wachten tot hun kinderen weer thuis zijn. Op het moment dat ze elkaar zien, maakt de gekwetste vader geen verwijten, maar valt hij zijn zoon om de hals en kust hem. Wat een prachtige verhalende verbeelding van barmhartigheid, deze barmhartige omhelzing!







How can it be

I am guilty
Ashamed of what I've done, what I've become
These hands are dirty
I dare not lift them up to the Holy one

You plead my cause, you right my wrongs
You break my chains, you overcome
You gave your life to give me mine
You say that I am free
How can it be, how can it be?

I've been hiding
Afraid I've let you down, inside I doubt
That you still love me
But in your eyes there's only grace now

You plead my cause, you right my wrongs
You break my chains, you overcome
You gave your life to give me mine
You say that I am free
How can it be, how can it be?

Though I fall, you can make me new
From this death I will rise with you
Oh, the grace reaching out for me
How can it be, how can it be?

You plead my cause, you right my wrongs
You break my chains, you overcome
You gave your life to give me mine
You say that I am free

You plead my cause, you right my wrongs
You break my chains, you overcome
You gave your life to give me mine
You say that I am free
How can it be, how can it be?





Bijbelgedeelte: Efeziërs 2:1-10

Maar omdat God zo barmhartig is, omdat de liefde die hij voor ons heeft opgevat zo groot is, heeft hij ons, die dood waren door onze zonden, samen met Christus levend gemaakt. (Efeziërs 2:4-5)

God is zó barmhartig
De barmhartigheid van God is de bron van ons nieuwe leven. Dat is wat Paulus hier zegt. We waren dood door onze zonden. Maar daar wilde God het niet bij laten. Dat kon hij ook niet omdat hij overstroomt van liefdevolle barmhartigheid. Zo is God: onuitputtelijke liefde! Alles heeft hij ervoor over om het leven in ons weer te herstellen. Wij gaan hem zo aan het hart dat hij zijn Zoon voor ons gegeven heeft. Hij stierf onze dood, vanwege Gods barmhartigheid. Wij staan met hem op in een nieuw leven, vanwege Gods barmhartigheid. De barmhartigheid van God is de bron van ons nieuwe leven.


Muziek; Lauren Daigle - How Can It Be
Bijbelse Uitleg; Jos Douma


1 opmerking:

  1. Dank je wel. Ik ben het met je eens. Het gaat hier over een barmhartige Vader!

    BeantwoordenVerwijderen

Hemelse Liefde

 Ik ga verder met een nieuw blog, genaamd Hemelse Liefde.  Misschien tref ik je daar weer. https://hemelse-liefde.blogspot.com/ Groeten,  Anne